Den store film-tråden

Det er ikke uvanlig at små afrikanske kinoer, av ymse årsaker — OK, juridiske årsaker, ser seg nødt til å lage egne plakater til piratvisninger av Hollywood-filmer.

Dette nisjemarkedet innen figurativ kunst har født en helt unik “estetikk”. Nytes i moderasjon.

Planet Terror-plakaten bibringer faktisk filmens kunstneriske kvaliteter bedre enn originalen, men Terminator-plakaten var … særegen.

THE END.

Hvilken film?

Basket Case (1982)

Selvsagt.

Fra spøk til filmer som har blitt offentlig eiendom. Dersom dere liker kriminalmysterier (i samme gate som Agatha Christie, Conan Doyle osv.), så anbefaler jeg Charlie Chan-filmene fra 1930-tallet:

Charlie Chan in London (1934)

Charlie Chan in Paris (1935)

Charlie Chan in Shanghai (1935)

Charlie Chan at the Opera (1936)

Charlie Chan at the Circus (1936)

https://www.youtube.com/watch?v=TVn-tSJa2Zo

Charlie Chan on Broadway (1937)

Det finnes et par snes til, bare til å leite litt rundt på YouTube og Archive.org.

Hvor mange av de tre har du sett? Vær ærlig!

3/3 + kommentarspor, makings-of og bildegalleri.

Chuck’ern som kommer best ut av det?

Jeg synes catering-budets kommentarspor på nederste film hadde skjellsettende innsikter i maskin-zombie dualismen og en fiffig vinkel på den lacanianske primordiale objektrelasjonelle tematikken i filmen.

Det uttrykket ble mitt default uttrykk etter å ha sett denne uhellige trilogien.

Rasket med meg noen godbiter på den lokale videosjappa:

Hadde de ikke Return of the killer bees? Har kun funnet på blu men vil helst ha vhs.

De hadde bare Maurslukerens hevn (1983).

En klassiker det også. Takker for tipset.