Den store film-tråden

Sett litt Buster Keaton med en kompis. I kveld valgte vi:

Ikke den beste (som må være The General), men rimelig bra lell.

Ernest Torrences intense og smått voldsomme framferd var en flott motpol til Keatons sedvanlige stillferdige stoisime.

En ny Ulrich Seidl er rett rundt hjørnet. Den skal vises under filmfestivalen i Venezia ser jeg.
ULRICH SEIDL - SAFARI [NON-FICTION]
Austria, Denmark, 90’
(documentary)

Så … favoritt av Godard?

Eventuelt:

eller

Ellers veldig enig i Deux ou trois choses, kanskje der han gjorde det best essayfilm-messig.

La Chinoise husker jeg knapt. Burde vel se igjen, tror jeg. Hvilken av post-1980-filmene hans liker du best, forresten?

Tror det må bli Sauve qui peut, Passion, Prénom Carmen og Notre musique. Har fått sett de fleste av mellomperiode-filmene også. Av dem likte jeg best Le Gai Savoir, British Sounds og særlig Vladimir et Rosa. Teller omlag 16 filmer jeg liker fra hele filmografien :slight_smile:

Gene Wilder (1933–2016)

Seidl-filmen som deltar på filmfestivalen i Venezia som starter i morgen:

Director’s Statement
With Safari I wasn’t interested in showing the wealthy, the aristocrats, the sheikhs and the oligarchs hunting big game in Africa, but rather the normal, the ordinary hunter. For many years now, hunting in Africa has been affordable for the average citizen of the West. I set out to discover and show what motivates such people to hunt, and why they can even become obsessed by it. But along the way the film also became a film about killing. About killing for pleasure without ever facing danger, about killing as a kind of emotional liberation.

Gratulerer med dagen, Terry!

Noen som gleder seg? @JohnSteed, @dudek, har fikset billetter til før-premieren nå. Snakkes!

De prøver faktisk å sparke liv i mumie-maskinen igjen, altså?

Ser heller denne: