Den store radio- og lydtråden

Snubla over noen interessante podcaster? Lydbøker? Hørespill? Kom med tips og anbefalinger her.

Mitt første tips må være Radiolab, en utrolig intelligent og velredigert podcast om vitenskap, filosofi og mennskelig erfaring:

Episoden deres om hvordan minner dannes er et fint startpunkt.

Nå om dagene hører jeg på CBC-serien Nightfall, en horror-serie fra 1980-tallet. Serien minner i grunnen litt om Twilight Zone, men med ei raus klype Hammer House of Horror og Night Gallery.

Noen favoritt-podcaster :

Hvis dere holder ut litt varierende lydkvalitet, så anbefaler jeg ABCs Theater Five. Rimelig snodig, og overraskende variert, radioserie. Enkelte episoder er også rimelig “abstrakte”.

Her har dere noen av titlene:

Hørte på In Our Time i dag. Fin podcast. Kjekt å høre Melvyn Bragg igjen (alltid likt TV-intervjuene hans).

The Lovecraft Geek ga meg Comic Book Guy-vibber, hehe.

Hørt på denne The Infinite Monkey Cage de siste dagene. Fin miks av tullball og vettug vitenskap.

@themonkeycage

Hosted by: Brian Cox @ProfBrianCox and Robin Ince @robinince

Overview:
A witty, irreverent look at the world around us through two scientists’ eyes. The show isn’t afraid to tackle the big concepts of science, but a fantastic selection of guests and some great humor make it infinitely entertaining. Featured guests include a mixture of scientists, comedians, and innovators.

Link: BBC

Fun recent episode to try: Serendipity

Vært borti denne før, @Dudek?

Jepp, fylte opp iriver-saken/mp3-spilleren opp med monkey cage en gang. Veldig bra saker :grinning:

Har hørt endel på denne i det siste, en svensk filosofi-podcast. Eneste podcasten som har en episode om eks. Cioran.

Hosten er en veldig interessant fyr. Robert M. Price er en skikkelig geek som har Phd i teologi, nye testamente og samtidig skikkelig peil på weird fiction, horror film, tegneserier osv. Kjent mest for kanske-jesus-ikke-fantes teorier.

Du har visst hørt alt som ligger på Verdensveven, hehe.

Hva heter den svenske podcasten? Tittelen står ikke på bildet.

Anbefaler du å starte fra begynnelsen av? Jeg hoppa på en senere podcast, og det hele føltes litt “internt”. Masse prat om forberedelser til en festival jeg aldri har hørt om osv.

Både den og Bible Geek, hans andre podcast, er veldig esoteriske greier. Jeg hopper bare inn i en episode og håper jeg har hørt om det han prater om. Beste er å høre mer generelle intervjuer med Price, egentlig. Eller noe à la dette : https://www.youtube.com/watch?v=QqCuzBPkEJY

Den svenske heter Filosofiska rummen. Hm, burde tatt et bilde med litt tekst ja :grin: Just hørt en episode om Deleuze der.

Kikka litt på intervjuet med ham nå. Er teoriene hans egentlig så kontroversielle? Trodde den slags hadde blitt drøfta en god stund?

Takker. Hørte litt på The Partially Examined Life også. Ikke så verst. Men merker jeg er “rusten” på emnene, hehe. Var for øvrig litt artig å høre på Searle. Ganske rett-frem fyr.

Om Jesus historisitet osv? Det er veldig kontroversielt, ser ut til at nesten samtlige religionshistorikere er enige på det feltet. Han og bl.a. Richard Carrier er vel aparte sånn sett. Han har en fin debatt med Wililam Lane Craig som er brutalt ærlig. Liker den nonchalante, nesten overbeleste stilen hans.

En må nesten lese seg opp på temaene litt før en hører podcastene. Ellers finnes enklere ting som Philosophy Now, Philosophize This, Philosophy Bites og slikt som er greiere å forholde seg til.

Philosophy Sucks.

Hm, jeg er vel ikke helt oppdatert på feltet. Så for meg at alle de historiske/litterære foreleggene gjorde karakteren noe “usikker” eller problematisk.

De kunnet hatt en kjapp “recap” foran hvert program, kanskje. Virker av og til som de regner med alle har lest bøkene de prater om. (Av og til er det jo snakk om helt nye boktitler også.)

Sjekket alle disse, forresten?

Philosophy bites ass.

Later til at det er nærmest sikkert at Jesus eksisterte sånn jeg har forstått det. Folk som mener annet blir uglesett av forståsegpåere, ifølge Bart Ehrman. Debatten handler stort sett om den tomme graven, autentisiteten til tekster og sånt.

Det var en fin oversikt over vitenskapspådder :grinning: De beste jeg kjenner til er med. BBC er alltid til å stole på.

Har du noen andre BBC-podder på lur (i tillegg til de som alt er nevnt)? :thinking:

Hørt endel på en litteratur-podcast der hosten på sarkastisk vis lager parodier på klassiske bøker. Kommer ikke på navnet, men er ganske morsom. Hører mye podcasts nå når jeg gjør hagearbeid, f.eks. Thinking Sideways, Strange Matters og Serial. Fått dilla på true crime-ting også, så jeg ser på tv-serier som Making a Murderer (og har sett OJ-tingen samt The Jinx).

Har du noe lurt på lager jeg kan sjekke opp? :slight_smile:

Jeg har dessverre ikke hørt på så mange podcaster — før nå i det siste. Det gikk helst i radioteater i en lang periode. Pløyde meg gjennom heftig mye fra Archive.org. Kan komme med slike anbefalinger, hehe.

Hørt på denne episoden av Radiolab, forresten? http://www.radiolab.org/story/the_buried_bodies_case/