Et norsk alternativ til YouFoundTheCard

Da har vi nådd beslutningen om å sette opp et norsk alternativ for tidligere nettsiden YouFoundTheCard.net.

Dette vil simpelthen bli DuFantKortet.net

Uenigheter kan myldre, men jeg personlig tenker dette slik at denne siden vil bli stående uten noen form for referanser for Anonymous, ettersom dette kan føre til dårlig reklame og bli sett på som useriøst.
En henvisning til at Project Chanology Norge står bak kan dog være opp til diskusjon.

En kjapp side vil mest sannsynlig bli satt opp i løpet av denne uken.

Hjelp og ideer av alle former settes selvfølgelig stor pris på, for eksempel å få kokt sammen en tekst, og eventuelt forskjellige maler på kort som vi kan ha liggende her på forumet.

DuFantKortet.net

Lyder fornuftig.

Hva skal siden inneholde? Rett og slett et lite tips om å sjekke hva scientologi er on-line?

Sansynligheten for at noen leser en tekst er i all hovedsak omvendt proposjonal med lengden på teksten. Det bør ikke stå mer enn det man får inn på et hgalvt A4-ark på en slik side, kanskje er det også for langt.

Jeg finner ikke den originale engelske siden. Vi må vel begynne på nytt…

I hovedsak må siden være “newfag-vennlig”, og ha grunnleggende informasjon om hvorfor Scientologikirken blir tatt så hardt ned på (av folk som oss) rundt om i verden. Jeg oppfatter det slik at det er vanskelig for den alminnelige Ola Nordmann å finne fram rundt de utallige artiklene og dokumentene som ligger rundt på internett om en ikke vet nøyaktig hva en leter etter, og taster dette inn i en søkemotor.

Den mest grunleggende idéen med DuFantKortet vil bli å sette frem en relativ kort versjon av konseptet Scientologikirken og de vanligste argumentene mot dem. Her kan vi også gjerne linke til forskjellige informerende dokumentarer og norske nyhetsartikler.

Jeg er forsåvidt enig i det du sier om at en de fleste ikke orker å sette seg rett ned og lese en ekstremt lang artikkel om en snål kirke de aldri har hørt om før. Derfor kan vi sette opp bare kort og grunnleggende informasjon, men også gi muligheten til å innføre seg dypere hvis ønskelig.

Den engelske siden har vært nede en god stund nå, men jeg var heldig nok til å klare å rote frem et skjermskudd som viser grunleggende hvordan der så ut.

Fant samme skjermskudd på ED. Det er for såvidt grei, men lener seg på Times-artikkelen. Vi bør finne et norsk alternativ om vi skal bruke samme formelen.

Her en hurtigoversettelse (som et mulig utgangspunkt):

De fleste av oss har knapt hørt om scientologi ut over rykter om kjendiser og Hollywood. Sannheten er at Scientologikirken er en farlig gruppe som først og fremst er ute etter medlemmenes penger. Vi er IKKE her på grunn av scientologenes tro, men for å informere allmennheten om Scientologikirkens mange skyggesider og lovbrudd.

Den kan muligens være en god idé å “friske” opp sida med litt grafikk og visuelle oppsummeringer, f.eks. i form av “Infographics”. Her kan jeg hjelpe til, men akkurat nå er jeg overlesset med arbeid og jobbreiser (er konstant på farten frem til slutten av november).

Å bruke en avisartikkel er vel forsåvidt ikke helt nødvendig, men da står det selvfølgelig som mer legit. Men jeg tenker det sånn at de aller fleste kommer til å gå inn på linken av ren nyskjerrighet, så det er et kort vi bør spille på. Vi bør heller ikke gjøre det så alt for vanskelig (med at en må vimse rundt og skjekke videre en hel vase med linker), all nødvendig informasjon bør være lett tilgjengelig rett på siden, og enkelt forklart.

Den originale sida forsvant for lenge siden. Jeg husker at vi mista kontakten med hvem enn det var som drev den, og at noen andre tok over domenet til slutt (for så å peke det til WWP). Archive.org har ingen fungerende kopier av sida heller. Leit.

Jeg synes vi skal kunne vise til kilder for alt vi påstår, i alle fall. F.eks. i form av avisartikler o.l.

Den ser jeg, sier meg helt enig her.

Selv mener jeg at en referanse/tilknytning til Chanology Norge burde være selvsagt, da jeg personlig mener vi er en av de beste stedene man kan komme om man har spørsmål rundt Scientologikirken, for både nasjonalt og internasjonalt relevante ting.

Derfor mener jeg det burde være en klar henvisning hit på siden.

Den forrige siden var litt for 90-talls for min smak, og sikkert for de fleste. Har vi noen som kan lage en litt penere, simplifisert versjon?

Kan si meg svært enig i at en tilknytning hit kan være nyttig, og ettersom ingen andre har hittil protestert på det, velger vi å gjøre det.

Joda, var innholdet av siden jeg siktet til tidligere. Planen var å sette opp noe litt ryddigere, og mye mer moderne. Pent skal det bli :wink:

Helt enig. De som er interessert i mer informasjon bør jo kunne finne hit på en enkel måte.

Jeg kan hjelpe til med å lage litt fjong infografikk og visuelle “oppsummeringer”, men vi må nesten ha et tekst i utgangspunktet, tror jeg.

Dette er muligens litt på siden. Men kan det være noe å hente i en tjeneste jeg har for BookCrossing?

Behovet mitt var å kunne lime merkelapper på og i bøker jeg kvittet meg med. Legger man inn f.eks. denne koden:

• 552-12955524

Vil man få frem dette:

Noen stor suksess har ikke dette vært. Men det kunne kanskje vært en idé med noe lignende for scientologibøker jeg finner på loppemarkeder, biblioteker og steder for BookCrossing?

Det er bare å bestemme seg for hva vi vil ha på siden, så kan jeg sette i gang.

Jeg foreslår at siden starter ed en oppfordring til den besøkende om å sjekke hva de er i ferd med å gi seg inn på. Den bør være kort og fyndig, gi klar beskjed og lenke videre for å legitimitere påstandene.

Hva med en veldig generell introduksjon, og så noen konsise tekstsnutter om de forskjellige frontgruppene. Det er tross alt disse gruppene som er inngangsporten for de fleste nye medlemmene de får. Tror ikke så mange rusler inn “hoveddøra” lenger?

Hvem er det som finner kortene? Hvor har vi tenkt å legge dem? Siden må ha et innhold som står til det de er tenkt brukt til. Er kortene tenkt rettet mot Narconon og CCHR? Dianetikk-boka? Personlighetstester?

Det kan jo, i grunnen, være hvem som helst? Men yngre mennesker er kanskje mer nysgjerrige? Jeg husker at den gamle sida gjorde statistikken fra Google Analytics tilgjengelig på forumet (ja, youfoundthecard.net hadde faktisk et forum). Norge lå faktisk lenge på topp. Jeg la fra meg ørten kort hver dag på vei forbi universitetsområdet. Sikkert lurt å benytte slike travle steder.

Godt poeng. Generelt altså.

Generelt, men vi bør nok ha noen ord om frontgruppene man kan støte på her i Norge.

Foreløpig bruker vi visst dette temaet til sida: http://gorandemo.wordpress.com

Ser bra ut, da er det bare å lage tekst.

Mitt forslag (klag, kutt, rediger):

Du er er her fordi noen vil fortelle deg om Scientologikirken. Hva folk velger å tro på er ikke vår sak, men vi mener de bør vite noe om organisasjonen. Scientologikirken er kjent for de ekstreme metodene de bruker for å presse penger fra sine tilhengere og sine angrep på kritikere. I Norge er organisasjonen flere ganger dømt for bedrageri. De har blitt såpass upopulær at organisasjonen nå driver gjennom frontorganisasjoner.

Ikke ta vårt ord for god fisk, sjekk selv. Her er noe av det presse og forskere har skrevet om saken:

Scientologikirkens personlighetstest: Kaia Ballo’s selvmord (link) (link) (link)

Bare et kurs til: “Broen til full frihet” (link) (link) (link) (hjernevask og økonomisk press)

Bak masken: Dianetics, Narconon, CCHR, Youth for Human Rights (alle linket)

Hva er det Tom Cruise egentlig tror på? (link: side om om scn som religion)