Finansiering av Chanology Norge

Hei, folkens!

En litt dårlig nyhet: Vi har, for øyeblikket, ingen som finansierer nettsida. Nå koster det vel å merke ikke all verden (ti dollar/mnd), men vi trenger noen som kan “ta på seg” oppgaven. Hvis det er ønskelig å holde nettsida gående, vel å merke.

Og det er nettopp det jeg funderer litt over. Er det verdt det? Ganske få bruker den.

Jeg ser for meg noen alternativer:

1. Sette opp en donasjonsknapp
    1. Noen tar på seg det økonomiske
    1. Vi kan legge ned sida
  • 4.Vi kan legge ned sida, men prøve å få Scanchan på beina igjen

0 stemmegivere

Hva tenker dere? Med en donasjonsknapp kan folk bidra det de vil. Om det vil fungere i praksis, vet jeg ikke. Uansett er det neppe noe som vil fungere på sikt (noen må steppe inn månedene vi ikke får donasjoner). Når det gjelder Scanchan, kan jeg muligens overtale noen til å huse den gratis.

Vel, vi kan se på å gjøre litt av alt. Å hive opp en donasjonsknapp er vel ikke så vrient. Så hvorfor ikke?

Jeg kommer til å donere, hvertfall.

Vi burde få ut ordet om sida. Få vet om dette forumet. På anonnorway hadde vi etter hvert en del artikler og intervjuer i forskjellige medier, og i de fleste av de ble link til ningen posta. Det drog til seg et hav av mennesker. Og spesielt rundt TG drøssa det inn med nye medlemmer. Kan se litt på hva det koster for annonser. Utenom det kan jo folk slenge ut ordet om sida på andre forum.

Og til sist står det i mitt ønske at vi får scanchan på bena igjen uansett. :smiley: Om det så står på det økonomiske der og, så stiller jeg meg herved som frivillig. Men å betale for denne sida, som så svært få bruker, er jo litt i det kjipeste laget. Det går jo for det meste i fjaseri, og det blir nok overført til scanchan visst vi får det opp igjen.

Det ligger nok an til at vi gjør flere ting, ja. Skal se om jeg kan få laget en donasjonsknapp uansett. Setter bare opp en PayPal-konto, tenker jeg. Så får vi se hva som skjer. Uansett kjøper vi oss jo litt tid til å finne ut av ting.

Ja, det kommer folk om en skaper litt liv og røre. Men det krever innsats og at en holder det gående over tid. Tror det helst står på akkurat det. En må først sveive ting i gang, for så å sveive videre. Slutter man å sveive, så ebber ting ut igjen. Merker jeg blir sliten bare av tanken, hehe. Litt usikker på hvordan man skaper en “selvforsterkende” trend, eller hva man skal kalle det. Personlig kunne jeg tenke meg flere folk fra akademiske miljøer hit. Føler det har skorta litt på den slags.

Jepp, det står litt på det økonomiske når det gjelder Scanchan også. Jeg fikk et tilbud ei stund tilbake, om gratis hosting hos noen irske Chanology-folk. Men aner ikke helt om tilbudet er åpent fremdeles. Sendte dem en melding om det i går. Jeg gidder nok å sette opp greia igjen, men jeg vet ikke om jeg orker å legge ut for det.

Det går muligens an å klippe og lime PayPal-lenken jeg får hos hosten vår. Hvis noen har lyst til å spytte i noen kroner, samt teste om det funker å dele lenken (den kan muligens være avhengig av cookies), så er det bare å sende meg en PM.

OPPDATERING: Det funka dårlig.

Beklager litt tregt svar!

Mulig jeg er litt gjerrig, men jeg synes 984,12 kroner i året var littegranne mye med tanke på alle (?) alternativer som er gratis.

Men hvis noen trenger kode for donasjonsknapper, er det bare å ta en titt på det jeg blogget om tidligere i år: Hvis folk har lyst til å gi meg penger

Og/eller bistår jeg gjerne med teknisk bistand.

Det er uansett mulig å bare legge ut et kontonummer som folk kan betale til direkte. Da forsvinner mindre penger i gebyr.

Eventuelt satse på WordPress? Jeg tror jeg rimelig raskt kan sette opp noe slikt. Men det tror jeg de fleste andre også klarer?!

Joda, det finnes gratisløsninger, men de er (stort sett) reklamebaserte, eller så har de irriterende begrensninger. Vi har også opplevd at gratisløsninger plutselig ikke er gratis lenger (den gamle Ning-sida vår, f.eks.).

Nå har vi vår egen VPS, med full kontroll - ned til operativsystemet vi kjører. Men ja, det koster jo litt. Men ikke urimelig mye, synes jeg. Ning-sida vi hadde tidligere kostet det dobbelte, og der hadde vi ingen kontroll over serveren i det hele tatt.

Hvis alt går i dass, så må vi nok ty til Wordpress e.l. Kanskje bare lage en “statisk” side med noe informasjon.

Jeg er ikke så gira på å legge ut kontonummer, hehe. Mulig et par her spytter i noen kroner for neste måned, så tar vi det derfra.

Er på reisefot uten fungerende maskin/wifi, så litt begrenset hva jeg får gjort selv her denne og neste uke.