Gettin' stuff done again!

Vårrengjøring!

Hei!
Etter litt prat med steed har jeg skaffet meg en sånn noenlunde grei oversikt over situasjonen og konkludert med at her trengs det organisering, aktivitet og forandringer! COS holder på som bare det for tida, og her sitter vi og stirrer i veggen.
Jeg har en god del forslag som jeg gjerne vil ha diskutert innad i gruppa, samt potensielle tiltak vi kan iverksette for å komme oss fremover, men jeg kan selvfølgelig ikke gjøre alt alene. Håper derfor at mine forslag og tiltak kan inspirere og/eller tilføre et rammeverk som kan være mulig for både meg og andre å arbeide innenfor.

Så vidt jeg har forstått blir denne siden lagt ned denne uka ettersom det ikke finnes midler til å holde den gående. Derfor poster jeg dette innlegget i de største trådene her på sida for å pinge så mange som mulig. Setter pris på om diskusjon taes over på scanchan i følgende tråd: http://www.scanchan.net/sca/res/20.html

For det første foreslår jeg at vi går igjennom fundamentet for gruppa vår og får gjort dette klart som dagen:
Hvem er vi og hva vil vi? Hva er vårt mål? Er vi MOT scientologikirken, eller er vi FOR bevisstgjøring og spredning av informasjon om deres overgrep? (betydelig forskjell på en “oss-mot-dem”, kontra et generelt bevisstgjøringsoppdrag.)

Hvordan vil vi spre informasjon? Slik jeg ser det er det rimelig ueffektiv å være bortgjemt i ukjente hjørner av internettet når man skal spre et viktig budskap. Jeg foreslår at vi tar oppdraget vårt dit hvor folket er.
Jeg kan med glede få startet opp og administrere en side på FB, men jeg ser det som en nødvendighet å få gått igjennom det ovennevnte i forkant slik at det er mulig å skrive effektive, konkrete, korte og forståelige beskrivelser av hva dette dreier seg om.

Jeg har fått inntrykk fra Steed om at det er en rimelig bred enighet om at vi ønsker å holde oss betydelig distansert fra anon og alt som kan ha med den bevegelsen å gjøre. derfor spør jeg følgende. Jeg forstår at det er en viss nødvendighet for oss å ivareta vår anonymitet, men trenger vi å lage noen som helst form for “gimmick” ut av det? Trenger vi masker på demoer og arrangementer? Hva er virkelig nødvendig i forhold til det vi holder på med og det vi ikke ønsker å bli assosiert med?
Ønsker vi å fortsatt kalle oss Chanology eller vil vi videre distansere oss fra anon?
Har vi noen dokumentasjon eller historie med personangrep fra kirken innenfor Norge? Hvis ja, hva har vi og hvor finner vi det? Kan vi bruke informasjonen om dette til vår fordel ved å spre informasjonen?

Hvilke ressurser har vi og hva må endres på?
Hvor er ressursene våre, hva har vi, og hva er endret på for å distansere oss og materialet vårt fra anon? Jeg tenker på alt fra flygeblader, til egenskrevet lettleselig informasjon som kan spres på sosiale medier, "propaganda"materiale, osv.
Steed knoter for øeblikket med å få sendt meg det han har liggende, setter pris på om vi kan finne et sted å samle alt vi har, samt få organisert hvordan vi kan samle oss for å få gjort en grundig revidering sammen av hvilke endringer vi ønsker å få gjort. Forslag til disse fra meg er fjerning av alt som har med anon å gjøre, ingen hodeløse menn i dress og slikt, samt komprimering og effektivisering av tekst og budskap (ingen gidder å lese en tettskrevet A4 side på et flygeblad den dag i dag).
Stikkordene her er vel strengt tatt: Hva har vi, og hvordan kan vi få samlet og tettpakket det på en oversiktlig måte?

Hva har vi av konkret informasjon av overgrep fra den norske delen av COS? Hva slag nasjonal “drit” har vi klart å grave opp?
Finnes det noen oversikt over deres medlemmer som er tilgjengelig for oss?

Hvordan ligger chanology-bevegelsene i Sverige og Danmark an? Er det noen form for kommunikasjon/samarbeid her?

Hva skjedde med DuFantKortet.net? Jeg har tittet i et par tråder på chanologynorge.org og syns dette absolutt er noe som kan være verdt å få til. Selvfølgelig med betydelige forandring fra den gamle “malen”, og videre distansering fra anon og slikt.

Hva skjer med det Orgen har utstilt på Eldorado? Er det noen som vet om bokhandelen er klare over hva de selv stiller ut? Har noen vært innom, sendt mail eller engang tenkt på noe rundt dette? Kunne det ha vært en idé å forberede en mail eller et kort infoskriv sammen som en av oss kan sende til dem eller gå innom med?

Hva syns dere om alt fjaset som generelt sett foregår på sidene og på Scanchan?
Jeg sier absolutt ikke at vi ikke kan kose oss, tulle og ha det gøy innenfor vår egen gruppe, men ser dette seriøst ut for utenforstående øyne? Kunne det ha vært en idé å skille på hvor vi viser til informasjon og driver seriøst arbeid og hvor vi har fjaset vårt?

Alt dette er forslag som jeg kun ønsker å ta opp til diskusjon. Jeg håper det går an å få gjort ting på en litt ordentlig måte her, og at det kan være mulig å samle oss nok til at jeg kan få hostet en demo eller til og med en rekke arrangementer i Oslo til sommeren.

La oss få igang litt greier her! Vi har en viktig sak, et godt samhold, og ikke minst veldig mye potensiell moro om vi bare gidder å gjøre bittelitt hver! Jeg vet ikke med dere, men jeg savner det som en gang fantes her, og har et håp om at det er mulig å få gjort noe på en ordentlig og stabil måte.

Et norsk alternativ til YouFoundTheCard
Legge ned sida?
Obligatorisk søte-dyr-tråd!
Hvor stor er Scientologikirka?
Den store film-tråden

Et betydelig tillegg her at vi også trenger å få økonomien på plass.
Så vidt jeg har forstått det fra Steed er det ikke snakk om noen annet enn betaling for å hoste sida, noe som strengt tatt er å foretrekke ettersom den er betydelig mye bedre enn scanchan når det kommer til organisering av ressurser og seriøst materiale.
Det er snakk om drøyt 1000kr i året og et behov for å ha et VISA-kort knyttet opp til betalingen slik at siden er sikret mot å gå tom for donasjoner. Så vidt jeg har forstått det vil det fremdeles være åpent for donasjoner fra brukere, og det eventuelle tilknyttede kortet vil kun trekkes betaling fra om donasjonene ikke skulle strekke til. Et salgs “sikkerhetsnett” altså.
@JohnSteed kan du klargjøre for om jeg har forstått alt dette korrekt?

Det stemmer, @Phoenix. Et forsøk på en kjapp oppsummering:

• Vi har, det siste året, drevet siden uten et “sikkerhetsnett”. Donasjonsordningen bør komme i tillegg.
  • Når det gjelder aktivitet, så har den alltid gått opp og ned. Jeg har en konkret plan om hva som må til for å sparke ting i gang igjen, men det hadde vært fint økonomien var på plass først.

Dersom Chanology Norge skal gjenoppstå, så tror jeg følgende må gjøres:

1. Få på plass økonomi.
  2. Lage en god introduksjonstråd (eller flere) som beskriver oss, gjerne med bilder/grafikk/infografikk.
  3. Lage nye plattformer (FB, Twitter osv).
  4. Skrive enkle, gode nyhetstråder som funker som “pressemeldinger”. Disse kan så spres på de nye plattformene, som lenker tilbake hit.
  5. Rinse and repeat.

Av erfaring vet jeg at aktivitet på FB, Twitter osv. genererer besøkende. Da vi tidligere deltok i kommentarfelt o.l., kunne det av og til resultere i et par hundre besøkende (ifølge Google Analytics).

Et konkret forslag til en økonomisk løsning. Hva med en slags rotasjonsordning? At man tar over ansvaret ett år om gangen? Det er altså snakk om en tusenlapp (dersom det ikke kommer donasjoner) i løpet av ett år. Kunne det fungert? Vedkommende hadde strengt tatt ikke trengt å legge til VISA-info. Det går også an å betale via PayPal (jeg kan gi vedkommende en bruker hos hosten vår).

Desperat forsøk på innspill: @Dovre @rhjinfo @Dudek @Siegfried @MisturSmith @bt_t1 @Derp @Stupid @texlyon @Antonio_Fawkes @MrHvemVet @Mexico @Anonzy @gnomiz @Whiteknight404d @Lucifer @Magister @Karloff

Jeg tror det blir ganske vanskelig å finne en økonomisk løsning, men liker ideen om å være aktiv på diverse sosiale medier. Jeg tror også det er en god idé å være aktiv på IRC eller ha en Discord server eller noe lignende. Å holde denne nettsiden gående blir kanskje for dyrt, så tenker på alternative, billigere løsninger.

Tror vi må tenke lav teknologisk terskel. IRC og Discord funker fint om det er bestemte målgrupper vi går for. Men for mange andre blir alt som er mer komplisert enn ei nettside/Facebook-gruppe rimelig stress.

Mitt forslag: ha en slags “base”, hvor vi lager innholdet, og så kan de forskjellige medlemmene som vanker på IRC, Twitter, FB osv. spre dette innholdet (som også lenker tilbake til basen). Denne basen bør gjøre det enkelt å lage ressurser/redigere osv. Litt derfor jeg liker sida her. Vi kan nemlig “wikifisere” alle tråder, slik at hvem som helst kan redigere og bidra. Og jeg hadde egentlig planer om å lage en ryddig meny øverst på sida, med lenker til disse ressursene.

Jeg er i alle fall med på en økonomisk rotering. Tar gjerne ett år eller halvår om gangen hvis andre også hadde slengt seg på.

Jeg ser hvordan du tenker, men jeg tror ikke det nødvendigvis er en lav teknologisk terskel som er nødvendig her, heller å tilpasse oss de plattformene folk flest allerede bruker og er kjent med. Eksempel på dette er gruppa vi en gang hadde på Skype kontra det vi hadde på IRC under den samme tiden, hvorav sistnevnte eksisterte, men aldri ble noe særlig populært.

Dette liker jeg skikkelig godt, og det samsvarer mye med hva jeg har tenkt selv. Slik jeg ser det er nøkkelen til dette ryddig og lett navigerbar inndeling og fordeling av ressurser og pågående prosjekter. Kanskje en egen kategori for hva som står i fokus for tida?

Jeg tror absolutt det kan være mulig å få til noe i forhold til det økonomiske. Jeg spytter ihvertfall med glede inn litt når jeg har mulighet i fremtiden.

@JohnSteed Jeg tror ærlig talt vi først må ha en viss brukerbase og et visst nivå av engasjement før det blir mulig å få til en økonomisk stabilitet her. Jeg syns også det er viktig, men jeg tror det er en smule urealistisk å forvente at det blir mulig før vi har en relativt aktiv bevegelse, om ikke en bevegelse i det hele tatt.
Jeg liker forslaget ditt om rotasjon, men har selv ikke mulighet for øyeblikket. Hvor min egen økonomi ligger og hva jeg kan ha mulighet til å bidra med om et helt eller halvt år er en helt annen sak, da burde jeg absolutt ha mulighet til å hjelpe til her, spesielt om jeg sparer litt mot det.
Sikter du forresten til ansvaret med å stille som “sikkerhetsnett” eller å ganske enkelt betale for en viss tid av gangen uavhengig av donasjoner?

Jeg tror det kan vøre en god idé å ha en annen platform i tillegg til basen vår her hvor vi kan samles som en gruppe for å arbeide fokusert f.eks med planlegging av eventer eller arbeid på ressurser (“pressemeldinger”, flygeblader, infoskriv, artikler osv.).
Jeg sikter ikke til det samme som vi hadde på skype tidligere, men heller et sted som utelukkende brukes til fokusert samarbeid hvor vi avtaler møter og jobber sammen, gjerne med mulighet for verbal kommunikasjon.

Jeg tenker nesten litt omvendt, tror jeg, hehe. Må da være enklere å skaffe nye medlemmer om vi har et sted å planlegge/utforme tekster/ressurser? Det virker litt baklengs å legge ned sida, for så å lete etter folk?

Kan funke å organisere slikt på andre steder også, men må nesten finne en løsning som lar en redigere og styre på. Ellers blir ting fort litt fragmentert. Jeg kan godt slenge på en måned til hos hosten vår hvis det kan hjelpe? Så har vi en plass å starte, i alle fall.

Jeg mente ikke å legge ned sida så å lete, jeg siktet heller til at jeg tror det kan bli vanskelig å få til noe mer utvidet økonomisk løsning før vi er litt større i mangfold.
Jeg tror det er en flott idé om du slenger på en måned til i denne omgangen, men la oss heller ikke la det bli en generell utsettelse av hele det økonimiske problemet. Det er absolutt ikke noe som skal nedpriorteres og ikke taes opp igjen før tiden er i ferd med å renne ut igjen. :slight_smile:

Da er jeg med. Da skal jeg kjøpe oss litt tid i løpet av dagen. Og ja, vi bør ikke la det bli en generell utsettelse. Jeg har prøvd å få tak i @Dovre, da han prata tidligere om å hjelpe litt til økonomisk. :slight_smile: (Lurer på hvor han har blitt av, egentlig…)

Oppdatering: Da har vi én måned til! (Konto: $13.65.)

Hei alle sammen!
Jeg vil gjerne få opp en fungerende side på Facebook i løpet av helga.
Jeg skal skrive en liten beskrivelse til gruppa, og et utkast til første oppdatering som publiseres. Jeg poster begge nedenfor og gjerne vil høre forslag til endringer og utbedringer på dem.

Det jeg trenger utover dette er gode artikler og andre skriverier som jeg kan dele til eventuelle følgere over tid.
Alt av info, gjerne de styggeste sakene fra fortiden, men også tidsrelevante hendelser innenfor landet (kan noen skrive om eller finne frem god informasjon av hva de gjorde på Youngstorget etter22. juli og omfanget av det?)

En annen ting som kan være til hjelp er et godt sted å linke til fra Facebook, gjerne her på sida, men et sted for det ligger samlet “nybegynner” info om hvem vi er og hva vi jobber med.

Klargjøring av Facebookside

Lag gjerne en ny tråd i Prosjekter, så skal jeg gjøre den om til wiki. Tror bare jeg kan gjøre det med hovedinnlegg, nemlig. :slight_smile:

Jeg skal sette i gang med intro-materiale nå til helga, så samkjører vi litt.

Skal se om jeg endelig kan komme i gang med å lage en meny øverst med ressurser og slikt også.

Da var det gjort!

Jeg har mekka en meny, men den lenker ikke til stort ennå. Det kommer. :slight_smile: Mulig jeg klasker inn noen ikoner foran teksten også. Eller blir det overkill?

Den var fin!
mener du andre ikoner enn de som er der når? om det blir overkill eller ikke spørs vel kanskje på ikonene selv?
Er det mulig å gjøre den mer synlig på forsiden?

Forsida er dessverre bare forumet slik det ser ut nå, eller så kan vi ha “Kategorier” som forside. Discourse støtter ikke statiske sider ennå.

Mente ikoner i det hele tatt. Jeg la dem til etter jeg skrev det der, hehe.