Vårrengjøring!
Hei!
Etter litt prat med steed har jeg skaffet meg en sånn noenlunde grei oversikt over situasjonen og konkludert med at her trengs det organisering, aktivitet og forandringer! COS holder på som bare det for tida, og her sitter vi og stirrer i veggen.
Jeg har en god del forslag som jeg gjerne vil ha diskutert innad i gruppa, samt potensielle tiltak vi kan iverksette for å komme oss fremover, men jeg kan selvfølgelig ikke gjøre alt alene. Håper derfor at mine forslag og tiltak kan inspirere og/eller tilføre et rammeverk som kan være mulig for både meg og andre å arbeide innenfor.
Så vidt jeg har forstått blir denne siden lagt ned denne uka ettersom det ikke finnes midler til å holde den gående. Derfor poster jeg dette innlegget i de største trådene her på sida for å pinge så mange som mulig. Setter pris på om diskusjon taes over på scanchan i følgende tråd: http://www.scanchan.net/sca/res/20.html
For det første foreslår jeg at vi går igjennom fundamentet for gruppa vår og får gjort dette klart som dagen:
Hvem er vi og hva vil vi? Hva er vårt mål? Er vi MOT scientologikirken, eller er vi FOR bevisstgjøring og spredning av informasjon om deres overgrep? (betydelig forskjell på en “oss-mot-dem”, kontra et generelt bevisstgjøringsoppdrag.)
Hvordan vil vi spre informasjon? Slik jeg ser det er det rimelig ueffektiv å være bortgjemt i ukjente hjørner av internettet når man skal spre et viktig budskap. Jeg foreslår at vi tar oppdraget vårt dit hvor folket er.
Jeg kan med glede få startet opp og administrere en side på FB, men jeg ser det som en nødvendighet å få gått igjennom det ovennevnte i forkant slik at det er mulig å skrive effektive, konkrete, korte og forståelige beskrivelser av hva dette dreier seg om.
Jeg har fått inntrykk fra Steed om at det er en rimelig bred enighet om at vi ønsker å holde oss betydelig distansert fra anon og alt som kan ha med den bevegelsen å gjøre. derfor spør jeg følgende. Jeg forstår at det er en viss nødvendighet for oss å ivareta vår anonymitet, men trenger vi å lage noen som helst form for “gimmick” ut av det? Trenger vi masker på demoer og arrangementer? Hva er virkelig nødvendig i forhold til det vi holder på med og det vi ikke ønsker å bli assosiert med?
Ønsker vi å fortsatt kalle oss Chanology eller vil vi videre distansere oss fra anon?
Har vi noen dokumentasjon eller historie med personangrep fra kirken innenfor Norge? Hvis ja, hva har vi og hvor finner vi det? Kan vi bruke informasjonen om dette til vår fordel ved å spre informasjonen?
Hvilke ressurser har vi og hva må endres på?
Hvor er ressursene våre, hva har vi, og hva er endret på for å distansere oss og materialet vårt fra anon? Jeg tenker på alt fra flygeblader, til egenskrevet lettleselig informasjon som kan spres på sosiale medier, "propaganda"materiale, osv.
Steed knoter for øeblikket med å få sendt meg det han har liggende, setter pris på om vi kan finne et sted å samle alt vi har, samt få organisert hvordan vi kan samle oss for å få gjort en grundig revidering sammen av hvilke endringer vi ønsker å få gjort. Forslag til disse fra meg er fjerning av alt som har med anon å gjøre, ingen hodeløse menn i dress og slikt, samt komprimering og effektivisering av tekst og budskap (ingen gidder å lese en tettskrevet A4 side på et flygeblad den dag i dag).
Stikkordene her er vel strengt tatt: Hva har vi, og hvordan kan vi få samlet og tettpakket det på en oversiktlig måte?
Hva har vi av konkret informasjon av overgrep fra den norske delen av COS? Hva slag nasjonal “drit” har vi klart å grave opp?
Finnes det noen oversikt over deres medlemmer som er tilgjengelig for oss?
Hvordan ligger chanology-bevegelsene i Sverige og Danmark an? Er det noen form for kommunikasjon/samarbeid her?
Hva skjedde med DuFantKortet.net? Jeg har tittet i et par tråder på chanologynorge.org og syns dette absolutt er noe som kan være verdt å få til. Selvfølgelig med betydelige forandring fra den gamle “malen”, og videre distansering fra anon og slikt.
Hva skjer med det Orgen har utstilt på Eldorado? Er det noen som vet om bokhandelen er klare over hva de selv stiller ut? Har noen vært innom, sendt mail eller engang tenkt på noe rundt dette? Kunne det ha vært en idé å forberede en mail eller et kort infoskriv sammen som en av oss kan sende til dem eller gå innom med?
Hva syns dere om alt fjaset som generelt sett foregår på sidene og på Scanchan?
Jeg sier absolutt ikke at vi ikke kan kose oss, tulle og ha det gøy innenfor vår egen gruppe, men ser dette seriøst ut for utenforstående øyne? Kunne det ha vært en idé å skille på hvor vi viser til informasjon og driver seriøst arbeid og hvor vi har fjaset vårt?
Alt dette er forslag som jeg kun ønsker å ta opp til diskusjon. Jeg håper det går an å få gjort ting på en litt ordentlig måte her, og at det kan være mulig å samle oss nok til at jeg kan få hostet en demo eller til og med en rekke arrangementer i Oslo til sommeren.
La oss få igang litt greier her! Vi har en viktig sak, et godt samhold, og ikke minst veldig mye potensiell moro om vi bare gidder å gjøre bittelitt hver! Jeg vet ikke med dere, men jeg savner det som en gang fantes her, og har et håp om at det er mulig å få gjort noe på en ordentlig og stabil måte.