Gransking: CoS-sommerleir i Norge?

Dette er noe som ble diskutert på vår gamle nettside. CoS har visst arrangert en sommerleir for barn her i Norge. I 2004 kunne vi lese i Dagsavisen om hvordan sientologene har kurs for småbarn. Dagsavisen ser ut til å ha fjernet artikkelen, men hvis noen klarer å grave frem innholdet, hadde det vært flott. Under følger et sammendrag.

Det er snakk om tre timer med kurs i sju dager. Arrangementet er samlet sett på ti dager. Leiren arrangeres på Gårdsrud i Østre Jevnaker i Oppland. Sommeren 2003 deltok om lag 30 barn på leiren. I 2004 ble leiren arrangert for femte gang på rad.

Det er scientologikirkens kurs og de som holder dem har selv tatt kursene i scientologikirken, bekreftet medarrangør og eier av Gårdsrud, Kari Lossius, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hun forteller at scientologene ønsker å spre scientologi. De eldste barna blir blant annet kurset i moralkodeksen “Veien til lykke”, som er et sentralt tema innenfor Scientologikirken. Her får barna lære om 21 punkter for god etikk og moral, som Hubbard mente skal være retningsgivende for hvordan man skal oppføre seg. De yngste barna får farge- og lesekurs. Barna får også tilbud om kommunikasjonskurs.

Hva vet vi om dette? Drives sommerleiren fremdeles?

Aktuelle prosjekter

Hm, ingen hjelp å få hos wayback machine.

Alt prøvd.

Isene mente visst dette var harmløse greier. Ikke vet jeg. Hvis foreldre, uten å vite hva CoS og scientologi er, sender poden til tvilsom “indoktrinering”, så er det jo litt betenkelig.

Jeg kan tenke meg at alle deltagere var scientologer i utgangspunktet.

Hm, jeg husker så vidt noe om saken, trenger mer info.

Ja, du har nok rett, men jeg ser ikke for meg at det var et lukket arrangement, så hvem vet.

Jeg skal se om jeg klarer å fiske mer ut av de gamle trådene. (De er lagret som .json-filer, med noe underlig syntaks; jeg får bare opp en haug med feilmeldinger.)