Hank von Helvete og scientologi

Samletråd for journalistikk om Hans-Erik Dyvik Husbys forhold til scientologi og Scientologikirken.

Under arbeid/utforming. Legg gjerne til flere artikler! (Helst formatert som under.)

Alle kan redigere hovedinnlegget:

Avisartikler

2008

• 07.05.2008: Hank til kamp mot psy­kia­trien: - Syv års utdanning gjør deg ikke til Gud!, sa Hank Von Helvete under åpningen av den kontroversielle utstillingen «PSYKIATRI: Hjelp eller dødsindustri?» i går kveld.

2009

• 02.04.2009: Hank von Helvete har ikke vært nykter på 24 år: - Behandlingen er helt dopfri. Derimot propper en seg full med vitaminer og atter vitaminer. I ettermiddag sitter jeg med lukkede øyne i halvannen time og gjør ikke noe i det hele tatt annet enn å la tankene flyte. Det er også en form for behandling. Seinere skal jeg sitte i badstu i fire timer om dagen for å svette ut alle giftene som lagres i fettvevet.
  • 02.04.2009: Hyller omstridt rusbehandling: - Jeg har ingenting imot scientologi. Jeg har gode venner som er scientologer. Men jeg er ikke scientolog selv, sier Hank Von Helvete til til Dagbladet.no.
1 Like

Man kan ha stor nytte av scientologer ved å anta at alt de påstår er tull. Og selv om ikke alt er tull, bør man i det minste være skeptiske til det de hevder.

I så måte var det nyttig å lese Hank-ens blogg: «Vidunderkur: Selvmord?». At han dro frem nazi-kortet er normalt for diskusjoner på nettet. Selv stusset jeg over dette avsnittet:

Når man skal koke en frosk, nytter det ikke å slippe den oppi kokende vann. Da hopper den bare ut igjen. Men hvis man legger frosken i en kjele med kaldt vann, og skrur temperaturen forsiktig opp, vil den ikke merke at den blir kokt før det er for sent.

Dette har jeg lest om før. Men når en scientolog hevder at det er slikt, så er det kanskje feil? Altså googler man litt, og finner frem til Wikipedia-artikkelen om dette. Sitat:

In 2002 Dr. Victor H. Hutchison, Professor Emeritus of Zoology at the University of Oklahoma, with a research interest in thermal relations of amphibians, said that “The legend is entirely incorrect!”.

100% sikker skal man selvsagt aldri være. Men litt klokere ble jeg nok. :slight_smile:

Det kan også være på sin plass å nevne at slipper man en frosk i kokende vann vil de svekkes så raskt at den ikke vil være i stand til å hoppe ut igjen før den dør.

Bare sånn apropos.

1 Like

Forresten: Gjorde hovedinnlegget til en wiki, så nå kan alle legge til Hank-artikler. Bare trykk på den lille blyanten:

1 Like