Hvorfor Bob Duggan øser millioner på scientologi

Hvorfor forblir “hvalene” i kulten? Hva er det de får ut av å henge med en fyr som David Miscavige og hans bande med glassøyde kultister? Hvorfor bruker de penger på en organisasjon som så til de grader er i ferd med å gå ad undas?

Tony Ortega hadde i går en sak om Bob Duggan, mangemillionær (han er etter sigende planetens 1164 rikeste mann, dvs at det er land med mindre bruttonasjonalbudsjett enn hans personlige lommebok). Han har øst såpass mange millioner ut over scientologikirkens virke, at han nærmest på egen hånd har dratt Kaptein Miscaviges “ideal org” prosjekt opp av gjørma i Sør-Afrika.

Nå viser det seg at Duggan har brukt kulten til å kvitte seg med brysomme adoptivbarn. Bob og hans kona “Trish” har 6 adoptivbarn, men det er tydelig at ikke alle har oppført seg slik fader Bob ville. Adoptivbarn kan jo ha med seg både det ene og det andre, og mange av dem opplever problemer i oppveksten.

Faren til et av adoptivbarna Duggan i utganskpunktet adoptertet har kommet i kontakt med Tony Ortega, og det viser seg nå at hans sønn slett ikke er hos Duggan, men har blitt “videreadoptert” til en scientologifamilie i Sør-Afrika. Der har hans adoptivforeldre beskrevet ham som en “little spoilt rich boy” og skriver at de har fått skikk på ham.

Man kunne kanskje tenke seg at rike mennesker som Duggan kunne ha råd til å sende problembarn til en familieterapeut eller barnepsykolog, men nei, det ville trolig raskt ha ført til lite flatterende oppslag om Bob og Trish sine evner som foreldre. Her er det scientologikirken kommer inn. Både den unge gutten og en av hans halvbrødre som Duggans også hadde adoptert har havnet der. Bob har altså dumpet brysomme adoptivbarn i Afrika. Motytelsen? Han har personlig betalt for at kulten som var på sammenbruddets rand plutselig svømte i millioner.

Naturligvis er scientologikirka i Sør-Afrika fortsatt på sammenbruddets rand, men nå er det hvertfall på sammenbruddets rand i fine, dyre, nyoppussede bygninger.

Tony Ortega: http://tonyortega.org/2014/10/15/a-perplexing-tale-about-bob-duggan-the-richest-scientologist-in-the-world/#more-16945

Kan man “videreadoptere” slik uten videre?

Burde i alle fall ikke kunne. Det hender at adoptivbarn har så store problemer at adoptivforeldrene ikke klarer å hanskes med dem (det er gjerne en grunn til at de ble adoptert bort i utgangspunktet), men i så fall skal det gjerne en eller annen offisiell instans inn i bildet.

I følge Karen #1 på ESMB (forhenværende kone til COS’ president), var de to guttene spesielt lite greie å ha med å gjøre. Særlig den ene var både voldelig og utagerende. I normale tilfeller ville man koblet inn barnepsykologien, men det gikk tydeligvis for mye på æren løs at den supermektige scientologen som behersker både kommunikasjon perfekt og sitter på “oppskriften til menneskesinnet” ikke kan oppdra en litt vanskelig guttehvalp.

… så da gir man ungen bort og håper at ingen merker det. Lover er for folk som tjener mindre enn en million dollar i måneden.

Så bare for meg at det var strenge regler for den slags. Sikkert det her, i alle fall.

Noe annet som Ortegas sak understreker, er at CoS ser ut til å være helt avhengig av pengene til de rike medlemmene nå. Hva skjer når disse medlemmene forsvinner? De får vel neppe mange nye, rike medlemmer.

Kulten er helt klart avhengig av stordonorene sine. Når Duggan legger inn årene (han er rundt 70), er det neppe noen som kan fylle skoene hans.

Etter å ha fulgt saken både på WWP, ESMB og hos Ortega og Rinder ser de ut til at Her og Fru Duggan har kvittet seg med ikke bare to, men tre brysomme unger i Sør-Afrika. Det betyr at halvparten av ungene de har adoptert er lempet ut av husholdningen igjen. Alle tre skal være gutter.

Folk med noen grad av oversikt sier at fru Duggan synes det er for slitsomt å ta seg av slike barn (dvs, ha dem i huset, de har penger til å ansette en liten hær til å ta seg av dem rent fysisk). I det hele tatt minner dette meg om folk som kjøper aper som kosedyr. De er så søte når de er små, og når de slutter å være søte blir de steng inne i et bur. Tankegangen her ser ut til å være den samme, bortsett fra at fam. Duggan bruker Scientologikirken som “bur”. Jentene har tydeligvis vært mer slik fru Duggan synes barn bør være…

For et opplegg…

Men er barna fremdeles Duggans? Jeg vet ikke helt hvordan den slags virker, men fungerer CoS som en slags utvidet barnevaktstjeneste for barna? Eller har noen i CoS faktisk tatt over adopsjonen? Kort sagt: er alt dette gjort etter forskriftene?

Tvilsomt. Som jeg sa, lover er for folk med mindre enn en million dollar i månedslønn.

Det er tydelig at det er en god del folk som har vist ting om dette, og Ortegas artikkel har fått ting til å komme opp i dagen som meitemark etter et regnskyll. Den nyeste opplysningen er den Sør-Afrikanske regg’en som stadig suger penger ut av ektyeparet Duggan kunn får penger fra Trish Duggan, ikke gamlefar selv. Det ser ut til at det er fruen som er den ivrige scientologen, og fruen som ville adoptere (og deretter kvitte seg med) barn.

Vi får håpe hun oppdager alkohol eller unge elskere så hun bruker pengene på noe bedre.

Lurte egentlig bare på om det gikk an å “ta” ham/henne på noe. Men slikt er sikkert enklere her.

Redd jeg ikke har noen gode svar her. Det er en del folk over på ESMB som snuser på den problemstillingen, blir det noe utav det skal jeg rapportere!

Takk! Ser i grunnen for meg at en slik strategi ikke er så enkel å sette ut i livet.