Intervju med norsk talsmann

Jeg snuste nylig rundt på en side med temmelig åpenbare sympatier for scientologikirken og kom til å oppdage en henvisning til et intervju med Rasmus Lossius, en ikke akkurat ukjent størrelse i den norske scientologibevegelsen. Han har i hvert fall dukket opp i en del medieoppslag i årenes løp, så jeg tenkte dette kunne være av interesse.

http://podcast.badeog.no/skaufjord

Jeg har ikke fått hørt det ferdig riktig ennå, men alt tyder på at han gjør en glimrende jobb som tøvete talsmann.

1 Like

Rasmus Lossius er informasjonssjef for den Norske scientologikirken. I denne episoden blir han invitert med for å forklare om religionen, hva som gjør scientologi til en kirke, om grunnlegger og science-fictionforfatter L. Ron Hubbard, om scientologenes syn på psykiatri, hvorfor de har et tomt kontor og en badstu i kirken, om kontroversen rundt og kritikken av religionen i media, avrusningsprogrammet deres Narconon, synet på ånd, etterliv og liv på andre planeter og mye mer.

Hadde vært vittig å plukke fra hverandre alle svarene, med sitater og henvisninger til kilder.

Enig, det er en del å ta tak i her. På stående fot etter første lytting:

Eks-scientologer som er bekymret for at personlig informasjon skal brukes mot dem vil bare gjøre seg viktige (sannhet: beviselig policy som går tilbake til Hubbards dager)

Scientologikirken har et uproblematisk forhold til homofile (til tross for at Hubbard allerede i førsteutgaven av Dianetikk-boka uttalte seg fordømmende om homofili)

Bortforklaring av Xenu (OT 3, igjen, det mangler ikke på vesentlig dokumentasjon og kirken har krevd copyright-rettigheter på materialet, hvilket bekrefter at det er ekte)

Kritikere av scientologi er bare en liten gruppe som får uforholdsmessig mye oppmerksomhet (her er det vesentlig å ta med diverse rettssaker, høringer, at kirken tidligere har vært forbudt i land som Australia)

2 Likes

Kanskje vi kan lage et slags “svar” til podcasten og sende til denne Skaufjord? Kanskje åpent brev til Lossius? Lenge siden vi har gjort noe slikt.

Kanskje @JohnSteed eller en mod kan gjøre hovedposten om til wiki, så kan alle hjelpe til med å samle kilder og slikt?

1 Like

Sikkert ryddigere å lage en egen wiki-prosjekttråd, tror jeg.

Er det interesse for å lage et prosjekt?