Introduksjoner: hvordan vi fant Prosjekt Chanology

Vi fortsetter tradisjonen fra Vestlandanon og Anonnorway:

Tenkte vi kunne ha en tråd for introduksjoner. Altså: ikke en tråd hvor man legger ut om seg selv (med en haug med avslørende detaljer), men en tråd hvor vi kan skrive noen ord om hvordan vi snublet over forumet, når vi begynte å interessere oss for Scientologikirken osv. Igjen: ikke skriv ned avslørende detaljer som alder, bosted, yrke o.l.

Scientologikirken har alltid interessert meg, helt siden faren til en venn av meg fortalte at det fantes en kult man burde passe seg for. Han hadde ikke noe spesifikt å si om dem annet enn at de var en gjeng man burde holde seg unna, dette var lenge før Chanology.

Senere hadde en venn av meg et møte med kulten. Han kom fort til at det bare var tull, og sa det høyt og tydelig (på kurset) og forlangte også pengene tilbake. Jeg regner med at det må ha vært kommunikasjonskurset (sitte med øynene igjen og ikke røre seg-kurset). Denne fyren var en heller høylytt type og snakket fritt og høyt til alle om hva han mente om gruppa. Derved fikk han to storebygde mannfolk på døra som fortalte ham at det ikke var i noens interesse at han fortsatte å uttale seg. Slikt forbinder man med mafiaen på amerikanske filmer, ikke med sidrumpa lille Norge.

En annen kompis av meg endte faktisk opp som scientolog. Det var rart å se hvordan han gikk fra en hyggelig, om enn noe nerdete fyr til et amerikanisert rasshøl på få måneder. Stygg sak.

Da jeg føret gang så “Call to Arms” var jeg solgt. Desverre var jeg et år for sent ute…

3 Likes

Har lenge sett dokumentarer om CoS, årevis før Chanology, men det var med “A Message To Scientology”-videoen at jeg ble litt mer interessert. Merkelig nok kom videoen online veldig kort tid etter jeg hadde sett meg gjennom alle videoene på xenutv.com, og jeg var sulten på mer, hehe. “Lurket” for det meste de første månedene, og ble vel først skikkelig aktiv rundt sommeren (2008). Noe slikt.

1 Like

Jeg snubler drita nedover Karl Johan, på lyse morgenen midt i uka, når en mystisk figur kledd i svart med en maske med en snål bart gir meg et flygeblad. Jeg takker og bukker, stapper den i baklomma og fortsetter vandringen til hotellet. Når jeg våkner neste morgen og graver etter tobakkspakken min, kommer jeg over dette flygebladet igjen. Jeg blir nyskjerrige nils, og begynner å lese meg inn på scientologikirken.

Dette flygebladet er nå innerammet og hengt opp på veggen.

Hvordan jeg kom over anonnorway er en annen historie. Traumatisk var også.

Jeg møtte en traver på en IRC som fortalte meg om anonnorway. Dette er noen år siden. Jeg lagde meg en bruker, i håp om å møte andre norske likesinnede. Men det jeg fant var en gjeng ukontrollerbare, dramafylte kviserumper som maste og sutret uten stopp. Det virket som eneste intensjonen de hadde var å skape sin egen kjendisstatus på internett. Dette var individer som sovidt kunne utføre LOIC som kalte seg hackere av ekstreme proposjoner. Hele greia var latterlig. Det var såklart noen kloke hjerner i midten av denne grønnsaksåkeren som jeg fikk en god prat med iblant. Men jeg ble tilslutt skremt bort av alt dramaet som ble til.
Jeg kom innom i ny og ne, før jeg kom tilbake for godt i fjor vår om jeg husker riktig.

4 Likes

Leit å høre at du kom til midt i alt dramaståket. Det kunne jo skremme bort hvem som helst, i grunnen.

Drama har sin misjon naturligvis, men i begrensede mengder.

Min interesse for scientologi har nok flere årsaker. For det første var jeg lenge med i en annen sekt, og det har ført til en nysgjerrighet om hvordan slike farlige grupper egentlig opererer.

Men jeg har ellers aldri hatt et positivt inntrykk av scientologien, takket være folk i min omgangskrets som visste litt om dem. Dessuten har jeg jo sett en del dokumentarer og medieoppslag opp gjennom årene.

Hvis jeg skal peke på en utløser, må det ha vært Operation Clambake. Mener å huske at jeg derfra fant veien til den aller første Panorama-dokumentaren om emnet (fra 80-tallet). Det er lenge siden nå, men interessen har heller økt enn avtatt.

3 Likes

Velkommen! :smile: Kikk gjerne rundt, og nøl ikke med å spørre om det er noe du lurer på!

I likhet med Lawrence Wright (som alltid påpeker dette i intervjuer) er jeg fascinert av hva som får folk til å tro på hva enn de tror på, det være seg kristendom, islam, nyreligiøsitet etc. Ekstra interessant blir dette når en "religion"er så moralsk lavmåls, har elementer av halsbrekkende sci-fi (som Heaven’s Gate), en på alle måter tvilsom leder og i tillegg medlemmer som jeg til dels liker (Tom Cruise er en temmelig god skuespiller, det må være sagt).

4 Likes

Kan ikke helt huske når jeg ble interessert i CoS, men jeg fant Anonnorway ganske tidlig. Etter det ble jeg helt hooked på project chanology og deltok på demoer osv… Men etterhvert døde Anonnorway ut, selv om jeg relativt ofte var inne for å se på aktiviteten, men alt jeg fant var John Steed alene i chatrommet. Men jeg ble glad når jeg tok en titt på denne nettsiden å så at det var aktivitet, da var det bare å registrere det gamle anonnorway navnet og møte gamle venner!

3 Likes