Krigen fra gutterommet

Chanology Norge nevnes i en artikkel om Anonymous:

KRIGEN FRA GUTTEROMMET

I en kjeller på Sørlandet sitter en ung mann og kriger for en bedre verden. Datamaskinen er hans våpen.

Mr. HvemVet (HV) er hans navn på nett. Hjemme i kjelleren har han tre datamaskiner, som han sier brukes flittig i kampen mot pedofile, terrorister, dyremishandlere, Scientologikirken og generell urett i samfunnet.

18-åringen er en del av Anonymous, som hevder å valse opp både med IS internasjonalt og pedofile her hjemme, der politiet svikter. Mange mener imidlertid at nettverkets slagkraft er oppskrytt.

På gutterommet hans i kjelleren er det lite lys, gardinene er nede og sengetøy, datakabler, harddisker, skrutrekkere og tomme brusbokser flyter om hverandre.

Herfra sniker HV seg rundt på nett. Han har liten eller ingen frykt for å bli tatt. Det gjelder å finne sårbarhet i nettsider, utnytte sikkerhetshull, lese koder, finne passord og logge seg på som administrator. På den måten kan han hente ut informasjon.

– Motivasjonen er å gjøre det jeg mener er rett. Det å se at jeg har kraften til å gjøre forandringer, det er drivkraften og motivasjonen. Når jeg ser at jeg kan hjelpe, om det er på nett eller ute på gaten, så vil jeg jo hjelpe til slik at folk kan få det bedre, forklarer HV.

[…]

Kamp mot kirke og korrupsjon

Scientologikirken er det som opptar 18-åringen på Sørlandet mest for tiden. Han er aktiv i Anonymous-avleggeren Chanology.

Den bevegelsen ble startet i 2008 som en reaksjon på at kirken ville ha fjernet en video på Youtube, der skuespiller Tom Cruise snakket åpent om scientologi, ifølge Wikipedia.

Mr. HvemVet forteller at han har vært med på å hacke seg inn på kirkesamfunnets nettsider på jakt etter informasjon.

– Vi vil vise folk hva kirkesamfunnet driver med, at det er en kult med mange penger involvert. Vi må stå opp mot makt og mye penger, sier HV og hevder at Scientologikirken driver både med hjernevasking og korrupsjon.

Scientologikirken Oslo avviser påstandene.

[…]

2 Likes

<< back.
Fint å lese om chanology på nrk.no :slightly_smiling:

1 Like

Ikke ofte det skjer, hehe.

1 Like