Louis Theroux' dokumentar, My Scientology Movie

OPPDATERING: Filmen har skiftet navn til My Scientology Movie.

En av mine store helter, den gravende journalisten Louis Theroux, lager for tiden en dokumentar om CoS, Stairway to Heaven. Tony Ortega melder at BBC har sluppet en brosjyre som røper litt av innholdet i dokumentaren:

Theroux’ avvæpnende framferd får ofte intervjuobjektene til å åpne seg samt vise ukjente sider av seg selv. Vil dette fungere på scientologene, tro? I beste fall lar han dem “styre showet”, for slik å avdekke hvordan de ser på seg selv og sitt “prosjekt”. Denne teknikken ble f.eks. brukt i Barbet Schroeders dokumentarfilm om diktatoren Idi Amin, Général Idi Amin Dada: Autoportrait. Idi Amin fikk mer eller mindre frie tøyler til å “regissere” filmen selv, for slik å lage et (ufrivillig avslørende) “selvportrett”.

Jeg tror, uansett tilnærming, at Theroux’ intervjuteknikker er såpass annerledes at denne dokumentaren blir en fin motpol til HBOs noe mer “offensive” dokumentar, Going Clear.

Theroux’ dokumentar er visst “in the can”, som det heter på fagspråket. I det siste har Theroux tweetet om CoS’ reaksjon på/håndtering av dokumentaren:

The Guardian har skrevet litt om denne “trenden” med å lage “mot-dokumentarer”: http://www.theguardian.com/film/2015/may/04/counter-documentaries-louis-theroux-church-of-scientology

Counter-documentaries: when subjects of investigation go on the attack

There’s a new trend in film, as organisations targeted by documentary-makers – such as the Church of Scientology – produce films discrediting their accusers. But are they enriching or endangering the discussion?

Louis Theroux … soon to be the subject of an investigative documentary by the Church of Scientology. Photograph: Freddie Claire/BBC

Recently Louis Theroux revealed that the Church of Scientology is looking to neutralise his forthcoming documentary about them by producing their very own film about him. In the US there’s a saying that “the best defence is a good offence” and L Ron Hubbard, the founder of the religion, was a believer: “Don’t ever defend, always attack,” he once instructed his followers.

It’s not surprising then, that such “counter-documentaries” are a staple of the Church. They’ve done one on John Sweeney, the Panorama presenter who memorably lost his cool while interviewing Scientology’s then chief spokesman; they’ve done one on CNN’s Anderson Cooper and they’re likely to do one on any public figure who comes even remotely close to criticising them in broad daylight.

One imagines that somewhere in the belly of the Church’s “spiritual headquarters” in Florida, a rapid-response unit of counter-documentarians waits, ready to defend its honour. At the moment, it’s being kept on its toes: HBO recently released a hatchet-job Scientology documentary, Going Clear, and now Theroux, backed up by the producers of Man on Wire and Searching for Sugar Man, is having a go at the subject as well.

[…]

Jeg begynner å glede meg til filmen! Theroux er alltid morsom å se på!

Noen som husker han her? Kanskje han kan kanalisere Xenu.

Chanology Norges gruppeprat
Chanology Norges gruppeprat

Louis Theroux film — ‘My Scientology Movie’ — to premiere October 14 at the London Film Festival

The BFI London Film Festival announced today that among the films it has selected for its 59th year will be My Scientology Movie, the highly anticipated BBC-backed Louis Theroux feature that will premiere on October 14.

Produced by Oscar-winner Simon Chinn and directed by John Dower, the film is presented by Theroux, who has made a career out of gently coaxing amazing interviews out of people in some of America’s strangest subcultures. And while he was filming this movie he became the target of Scientology’s camera-wielding crazies, as we reported last December.

In one incident, former Scientology executive Mark “Marty” Rathbun was filming scenes with Theroux at a Hollywood studio when, as they were exiting, they were ambushed by two older Scientologists carrying handheld cameras.

Judging by what the BBC put in a new brochure about the movie, Theroux is making good use of that and similar footage…

[…]

Filmen hadde altså premiere i går? Noen som har hørt noe?

Fant denne: http://variety.com/2015/film/festivals/my-scientology-movie-review-1201616874/

Tony Ortega har skrevet noe om filmen også: http://tonyortega.org/2015/10/15/louis-therouxs-my-scientology-movie-a-hilarious-take-on-an-unfunny-bunch/

Louis Theroux’s ‘My Scientology Movie’: A hilarious take on an unfunny bunch

British Scientology Doc Maker Discusses Taking on the Church (Q&A)

Jeg var på premieren 14. okt i London. Det var en morsom film, og typisk Theroux stil, men med en vri. Skal ikke si for mye da det blir mer gøy for dere å se den selv. Tony Ortega og Karen de la Carriere var æresgjester - de bidro mye under filmingen, og Karen ble visst filmet i timesvis, selv om ikke noe av dette ble brukt i filmen. Andre fra The Underground Bunker (tonyortega.org) som var tilstede var i-Betty og Juicer77, samt Pete Griffiths, og ei norsk venninne av Karen.
Kvelden i forveien var vi på pub med Tony, noe som alltid er gøy (var mitt 3. møte med ham i sommer) - du tror du hører og leser mye rart om scientologi på Internett, men når du snakker med Tony og folk som har vært “inne” så får du høre de virkelig hårreisende historiene.

Gleder meg til å se den!

Spennende!

Noen som har peil på om filmen får kinogang her til lands?

PS: Velkommen, forresten!

Vi får satse på at Rikskringkastningen kjenner sin besøkstid.

Mer om visningen på Tribeca film festival:

http://tonyortega.org/2016/04/18/louis-therouxs-my-scientology-movie-premieres-at-tribeca-our-on-scene-report/

http://tonyortega.org/2016/04/18/louis-therouxs-my-scientology-movie-premieres-at-tribeca-our-on-scene-report/

Litt mer presse:

Veldig bra intervju med Louis om filmen.
Gleder meg til å se denne!

Alltid interessant å høre på Louis. Krysser fingrene for at en norsk kanal (NRK?) plukker opp denne. :slight_smile:

Tror ikke vi har lagt ut traileren her:

Ny trailer: