Nå kommer HBO-filmen scientologene frykter

Jeg så en litt artig analyse som påpekte at Scientologikirken og filmindustrien i Hollywood har ganske mye felles. Begge er ekstremt opptatt av det ytre, begge er er ekstremt opptatt av penger og begge lever av kjendiser. Det at Hollywood-systemet nå med viten og vilje har laget en film som går så til de grader imot organisasjonen er interessant.

1 Like

http://www.huffingtonpost.com/2015/03/24/alex-gibney-tom-cruise-scientology_n_6930660.html

Du savnet noe norsk?

1 Like

Intet kommentarfelt dessverre. Godt å se at Dagbladet peker på de mest åpenbare manglene ved organisasjonens svar.

Huhei! Dumt kommentarfeltet er stengt nå, hehe. Er det noen vits å sende journalisten denne videoen, forresten?

En rimelig brutal reportasje fra Australia:

http://aca.ninemsn.com.au/article/8972466/docos-full-force-attack-on-scientology

Oi, den der var jo faktisk ganske så nådeløs. :thumbsup:

Siden jeg nå kanskje er en av de få her som har sett Going Clear, er det på sin plass å skrive noen ord om mine inntrykk av den. Det vi får er en velkjent men grundig bakgrunnshistorikk, en forklaring på hvorfor Hubbards prosjekt har den organisatoriske og økonomiske status den har i dag samt en nådeløs men vel-researchet kritikk. Filmen skiller seg ut fra de mange dokumentarene en kan finne på youtube ved å være lekker å se på, uhyre tettpakket og ha en spesielt ubarmhjertig tone, særlig når organisasjonens behandling av SPs, svertekampanjer, disconnection osv. omtales. Den har også et nytt element : en oppfordring til personer som Tom Cruise og John Travolta til å ta stilling til hva de egentlig holder på med - om dette er overhodet mulig. Alt i alt tror jeg at Going Clear vil være alt Hvermannsen trenger å vite om CoS, alt han trenger å forstå for å ta en stilling til den, presentert på en måte som ikke levner noen tvil om at hele foretaket nettopp er et «prison of belief.» Noe HBO bør få diplom for.

2 Likes

Fin gjennomgang.

+1

Jeg er litt misunnelig.

En liten ting: For å ikke løpe kultens ærend bruker jeg aldri ordet “kirke” når jeg omtale dem, med mindre jeg skriver det som en del av hele navnet. Det er liten tvil om at de melker kirke-navnet for alt det er verdt, og vi bør ikke gjøre det lettere for dem. Selv foretrekker jeg å bruke utrykket “organisasjon”.

The Church of Scientology is well-known for going full-out in attempts to silence its critics. But as its tactics leading up to the March 29 premier of Alex Gibney’s HBO documentary “Going Clear” show, it’s less successful in its use of social media.

The church dialed up its efforts online, using Google search ads and promoted tweets via @FreedomEthics to push out its rebuttal material to a wider audience.

While the official church handle @Scientology has stuck to promoting inspiring messages of church members, it left the dirty work to @FreedomEthics, which flooded its feed tabloid-style with negative material from its online publication Freedom Magazine about the film and its participants with unflattering photos and tone.

It then switched gears in the days leading up to the premier with a tweetstorm aimed at discouraging people from seeing the movie on the basis that it’s boring. The tweets were paired with bland stock art of people sleeping at the movies. (Aside from the fact that most viewers would have been watching the movie at home, the tweets were guilty of the same thing they criticized the movie of.)

[…]

Post-mortem: Why Scientology’s ‘Going Clear’ Twitter attack backfired

There have been 9,038 posts including the Twitter handle @FreedomEthics from Jan. 26 to March 29, according to social analytics firm Crimson Hexagon. Excluding news-sharing or neutral tweets, the firm found that 62 percent of the conversation was negative.

“The negative discussion centers on the uselessness of this handle, and the support of the Going Clear documentary outing Scientology’s behavior,” according to the firm.

The church’s Twitter strategy, with its cheap smears and vindictive language, doesn’t translate well to that public platform, where it just comes across as trolling, film critic Scott Tobias wrote in The Dissolve.

Scientology has an infamous history of being very aggressive in defending itself, through harassment in the form of lawsuits,” Tobias told Digiday. “Those are extremely effective in the private basis. When you do that publicly, the impact is not the same. It’s coming across as vindictive and bullying. It’s kind of a one-size-fits-all. You don’t want to get that from an institution. It feels like they weren’t getting any advice on social media.”

And with just 645 followers, @FreedomEthics is a small bully at that.

Heh.

It’s well known that the Church of Scientology takes a “fight fire with fire” approach to people who criticize it, and in the face of the church’s damning portrayal in Alex Gibney’s documentary “Going Clear,” it took to Twitter to mount its defense. With pretty poor results.

The tweets come from an account called @FreedomEthics, which the church set up just for the campaign (its regular account is @Scientology). The tweets began before the movie premiered March 29, and are still flowing.

Some of the tweets fault the movie for not filling up venues:

[…]

Hvor mange av “FreedomEthics” sine twitter-følgere er reelle?

Det meste kan kjøpes for penger, også twitter-følgere. Det finnes måter å sile reelle følgere fra sokkedukker og kjøpte følgere. Mike Rider har tatt en kikk på FreedomEthics, og antallet sikre følgere er …

(trommevirvel)

… 138.

Analyse fra Rinder:
http://www.mikerindersblog.org/scientology-twitterfails/

1 Like

10 Things We Learned From Scientology Doc ‘Going Clear’

Now that the HBO doc on Scientology has aired, we break down a few of its more damning talking points

Alex Gibney’s HBO documentary ‘Going Clear’ reveals some of Scientology’s most controversial secrets. Paul Buck/EPA/Getty

Last night, HBO aired Going Clear: Scientology and the Prison of Belief, Alex Gibney’s documentary exposé of the Church of Scientology and its founder, science fiction writer L. Ron Hubbard. While much of the information contained within the film isn’t technically new (especially since the doc is based on executive producer Lawrence Wright’s book of the same name), it does forcefully, brutally put faces to many of the stories, and assembles a meticulous, damning case against the church. The organization had taken aggressive action to counterattack (including a full-page ad in The New York Times) after the movie’s premiere at Sundance last January, and now that the film has finally aired on the cable channel, they’re likely to go on the offensive as a whole new audience begins to discuss some of the Scientology’s more terrifying, disturbing practices. Here are 10 of Going Clear’s biggest talking points.

Hah, det ser ut til at Gibney & Co får god milage ut av filmen sin! Dette er nesten like bra som da Tom Cruise ble dumpa, og adskillig mer velinformert!

1 Like