Ny dansk dokumentarserie om scientologiorganisasjonen

Danske TV 2 har laget en ny dokumentarserie i tre deler, hvor første del vies scientologiorganisasjonen, “Opgøret med Scientology”. Første del gikk på TV i går, og de to neste delene vises 7. og 14. september.

Opgøret med Scientology ny dokumentarserie på TV 2

Bo Kjærgaard | onsdag 26. aug, 2015 16:19 | 0 Kommentarer

Foto: Anders Løfstedt / TV 2

Robert Dam var et højtstående medlem af Scientology, indtil han pludselig kom under anklage og oplevede en helt ny side af organisationen.

TV 2 følger i en gribende dokumentar i tre dele Robert Dams endelige opgør med Scientology, hvor han forsøger at få svar på nogle af de mange spørgsmål, han sidder tilbage med. Robert Dam og hans familie forlod Scientology i 2003 og har lige siden levet med frygt for overvågning og repressalier.

Derfor begiver Robert Dam sig nu ud på en rejse for at få sat et endeligt punktum. Første program i dokumentarserien ’Opgøret med Scientology’ vises mandag 31. august kl. 20.00.

Tog kontrollen over Robert Dam og familien
– Hvad var det egentlig, der ramte mig og fuldstændig tog kontrollen over mig og min familie? Det bliver jeg nødt til at stå ansigt til ansigt med igen for at komme videre i mit liv, fortæller Robert Dam i TV 2-dokumentaren.

Men rejsen bliver mere konfronterende og afslørende, end Robert Dam nogensinde havde forestillet sig.

[…]

Her finner dere traileren til programmet:

- JEG GAV 20 ÅR AF MIT LIV TIL SCIENTOLOGY

Robert Dam foran den store blå bygning i Hollywood, som huser Scientologys hovedkvarter for den amerikanske vestkyst. (Foto: Anders Løfstedt / TV 2)

Robert Dam var et højtstående medlem af Scientology, indtil han pludselig kom under anklage og oplevede en helt ny side af organisationen.

TV 2 følger i en gribende dokumentar i tre dele Robert Dams endelige opgør med Scientology, hvor han forsøger at få svar på nogle af de mange spørgsmål, han sidder tilbage med. Robert Dam og hans familie forlod Scientology i 2003 og har lige siden levet med frygt for overvågning og repressalier.

Derfor begiver Robert Dam sig nu ud på en rejse for at få sat et endeligt punktum. Første program i dokumentarserien ’Opgøret med Scientology’ vises mandag 31. august kl. 20.00.

Se trailer for dokumentarserien herunder.

http://omtv2.tv2.dk/fileadmin/user_upload/billeder/Opgoeret-med-scientology-play.jpg

[…]

Afhopper: Scientology var mit livsgrundlag

boguddrag
ROBERT DAM
31. august 2015 11:00

Efter at have lagt hele sit voksne liv – og millioner af kroner – i den religiøse sekt Scientology vender Robert Dam sig imod organisationen, vel vidende at det kan koste ham hans kone Tina, de to døtre, alle de nærmeste venner og jobbet. Foto: Simon Klein Knudsen

Efter at have lagt hele sit voksne liv – og millioner af kroner – i den religiøse sekt vender Robert Dam sig en dag imod organisationen. Vel vidende at det formentlig vil komme til at koste ham alt, hvad han har kært. Læs hans historie, som også er omdrejningspunkt i dokumentaren ”Opgøret med Scientology”, som vises på TV 2 mandag aften

Jeg vågnede med et sæt. Det må have været midt om natten. Den skærende hovedpine var der stadig. Jeg var alene hjemme. Min kone og to døtre på to og ni år var taget på en uges ferie for at give mig tid til at montere nyt køkken. Mine øjne forsøgte at vænne sig til mørket.

[…]

I fjor la Tony Ortega ut en rimelig absurd video fra scientologiorganisasjonens “hemmelige” ørkenbase i California. Videoen var filmet av Marc Headley, en tidligere scientolog som skildrer sin flukt fra scientologi-basen i boka Blown for Good. Headley hadde med seg noen danske TV-journalister, som ble vitne til hvor pågående scientologer kan bli. Formålet med det “regisserte” opptrinnet var nok å få eks-scientologen Headley til å gjøre noe “dumt”, og aller helst ulovlig, foran kamera. Headley filmet alt med mobilen sin.

Nå viser det seg at opptrinnet er med i dokumentarene om Robert Dams oppgjør med organisasjonen:

Surreal encounter at Scientology’s secretive Int Base shows up in Danish documentary

Last December, we brought you some pretty bizarre footage. It was shot by Marc Headley, who was visiting Scientology’s secretive Int Base near Hemet, California with a Danish film crew making a documentary about a Danish former Scientologist, Robert Dam.

Dam had spent 20 years in Scientology before leaving in 2004. Headley himself grew up in Scientology and worked at Int Base as a Sea Org worker before he made a dramatic escape in 2005, which is described vividly in his excellent 2009 book, Blown for Good.

Marc told us that their plan in December was to approach the compound’s front gate, and if any Scientologists came out to confront him, Robert would get a chance to ask them questions. Instead what happened was that several Sea Org officials came out and began berating Headley, aiming cameras at him, and Marc captured some of it on his smartphone for us.

Now, the footage shot by the documentary crew has been released as part of a three-part film about Dam and the church. Near the end of the third and final episode, the encounter at the base is shown, and it’s even better than what Marc shared with us last year.

The segment begins at the 31:06-minute mark in this YouTube posting of the episode…

https://www.youtube.com/watch?v=mfAjjnNyNuQ

[…]