Oslo Frp vil granske alle radikale og ekstreme trossamfunn

Viser til artikkel hos Nettavisen. Sitat:

Oslo Frp vedtok enstemmig, etter forslag fra Oslo FpU, at Norge må utføre en offentlig gransking av alle radikale og ekstreme trossamfunn.

Nå står det ikke noe om hvilke eller hvilket trossamfunn de hadde i tankene. Men alle vet hva elefanten i rommet var?

Uansett kunne det vært morsomt å spurt dem om de virkelig mener det med «alle»?

PS1: Litt pussig hvordan forskjellige sekter får sine favoritter blant norske partier med en slags gjensidig respekt og avhengighet?

• Muslimene ser ut til å havne hos Arbeiderpartiet.
  • SV liker veldig godt UFF/Tvind.
  • At (liksom)kristne havner i (såkalt) Kristelig (såkalt) folkeparti, er ingen overraskelse.

Og for meg virker det som om Fremskrittspartiet er de mest scientologivennlige.

PS2: Nå er det visstnok også et parti som anser sauen som et hellig dyr. Men siden den helligheten bare er sesongbasert, kan det tyde på økonomiske fremfor religiøse motiver?

Jeg kunne tenke meg en debatt av typen de hadde i Australia for noen få år siden: Hvordan unngå at kulter skjuler seg bak ikke-profitt-stemplet. Eventuelt: Bør ikke organisasjoner kunne bevise at de tjener fellesskapets for å kunne kalle seg en ikke-profitt-organisasjon. Kan de operere som en “forretning” og tjene fellesskapet?

Senatoren Xenophon brukte Scientologikirken som eksempel i sin kampanje for et endret lovverk.

http://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Bills_Legislation/bd/bd1213a/13bd021

Mulig jeg er naiv. Men hvorfor skille mellom organisasjoner og firmaer?

• Hvis man betaler utbytte, det skattlegges.
  • Får man inn penger, skattlegges det likt uansett om de kaller det støtte, gaver, salg eller donasjoner.
  • Betaler de ut lønn eller andre goder, skal det uansett skattlegges.

Hvis ikke, kan de bare holde på som de vil?!

Tja? Mange kommersielle selskaper tjener jo fellesskapet. Selv sitter jeg nå med en bærbar PC på fanget. Tror ikke det var mye idealisme som gjorde at den ble laget. :confused:

På den annen side kjører jeg Linux. Mye god idealisme der. :smile:

Takk for linken! Litt for krevende innhold for meg akkurat nå. :disappointed:

PS: Men er det riktig å bruke betegnelsen «kirke»? :innocent:

Arbeidsmiljølover, og sikkert en del skattelover også, gjelder ikke om det er snakk om “frivillige”.

For øvrig tror jeg at jeg brukte litt feil ord i denne tråden her, det er vel kanskje snarere snakk om “veldedige” organisasjoner. Litt av debatten gikk ut på, slik jeg forstår det, hvorvidt organisasjoner kan dokumentere at de gjør veldedig arbeid — at de helt direkte og konkret hjelper andre, for eksempel fattige eller trengende. Senator Xenophon talte for strengere, og ikke minst klarere, regelverk på akkurat dette. Og det gir mening, synes jeg.