Scientologikirken i Montreal skylder 3/4 millioner kroner i skatt

Scientologikirken i Montreal kjøpte i 2007 “La Patrie”-bygningen for 4,25 millioner kanadiske dollar (ca 27 millioner norske kroner) for å gjøre den om til en “Ideal Org”. Nå, 8 år etter, står fortsatt bygningen tom, og skatter og avgifter har kommet opp i 169 tusen kanadiske dollar (3/4 million norske kroner). Første avdrag er på 52 tusen dollar, og må betales innen 6. november.

La Patrie-bygningen, Montreal

Problemet til organisasjonen er ikke at den ikke har penger, snarere tvert imot. Problemet ligger i at moderorganisasjonen (som i streng juridisk forstand er en alfabetsuppe av grupper som alle har et uklart juridisk forhold til hverandre) insisterer på at det er den lokale scientologigruppen som må betale skatter og avgifter på sin egen bygning (som de selv ikke eier, den er eid av et av de mange overliggende selskapene). De gjenværende scientologene i Montreal er dermed forventet å hoste opp ikke bare pengene til renovering, men også løpende skatter og avgifter til organisasjonen.

Blir ikke skatter og avgifter betalt, har bystyret truet med å selge hele bygningen på tvangsauksjon. Det vil neppe skje, men sin vane tro vil trolig organisasjonen vente lengst mulig med å betale.

Tråd med en serie oversatte lokale avisartikler på WWP:
https://whyweprotest.net/threads/montreal-church-of-scientology-in-financial-difficulty.126477/

Oslo org på flyttefot

Ser for meg at det blir snakk om et “lån” dersom “moderorganisasjonen” stepper inn?

Noen som husker da Oslo-orgen ikke klarte å betale regningene sine, og ble skviset ut av en kleskjede?

Det var en vakker dag!

Jeg har forsøkt å sjekke litt opp omkring den nåværende situasjonen til organisasjonen her i Norge. Hvordan ligger de an med husleia for eksempel, hva med strøm og vann? Huset i Oslo eies av en familiebedrift, men jeg klarer ikke å finne noen indikasjon på hvorvidt de har noen forbindelse til organisasjonen ut over det. Det er stadig eiendomsutvikling i området, og jeg har sett en del planer om å rive det org’en og sette opp et nytt hus. Mulig de lever billig i påvente av at det gjøres vedtak om å rive bygget.

Edit: I juli 2015 flyttet Oslo org ut av sine lokaler i Grenseveien 51 til et foreløpig ukjent sted på grunn av riving, se Oslo org på flyttefot